Projekt: Feliks Podsiadły
- Anna Kowalik
- 22 wrz 2022
- 6 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 7 paź 2022
Poszukiwanie kontekstu prac „Wojownik” i „Wojownik II” z Kolekcji Galerii Studio w Warszawie. Wywiad z autorem Feliksem Podsiadłym o jego życiu i twórczości.
Autor: studentka Zuzanna Sobońska pod kierunkiem Prof. dr hab. Iwony Szmelter i dr Anny Kowalik

„Wojownik”, Feliks Podsiadły
Technika: asamblaż
Wymiary: 94cm x 79,5cm

"Wojownik II", Feliks Podsiadły
Technika: asamblaż
Wymiary:
Wywiady z artystami są przeprowadzane w ramach zajęć pracowni NOVUM. Odwiedzamy artystów w swoich studiach, za każdym razem badając ich biografie i kontekst ich prac. Artyści kwestionują credo swoich działań, materiałów, znaczenia i kodeksów swoich dzieł sztuki, znaczenia, eksponatów, reinstalacji oraz możliwości zastąpienia, sporządzania replik wystawienniczych, emulacji zgodnych z procedurami, dokumentacji wykonania i sposobu ich interpretowania pojęć. To nie tylko wywiad, lecz także złożone badania, w tym stworzenie bazy danych dla każdej kompozycji i szczegółowy opis kontekstu twórczości artysty, ustalanie charakteru procesu artystycznego, kontekst społeczny i historyczny. Wyniki pomagają rozwiązać zagadnienia etyczne i techniczne, kwestie związane z procesem ochrony, znaczenie materiałów. Takie dochodzenia prawdy z pierwszej ręki, czyli od autorów dzieł, są podstawowymi elementami trwałej wiedzy o współczesnych artystach i ich spuściznach.
BADANIA POPRZEZ WYWIAD dotyczą istotnych zagadnień w twórczości, materiałów, idei i znaczenia dzieł, zgody na różne zakresy ochrony oraz konserwację, restaurację, niekiedy rekonstrukcję, w tym ponownej instalacji i możliwości zastąpienia elementów „ready made”. Pomaga to określić proces artystyczny, kontekst społeczny i historyczny, kwestie etyczne; rozwiązać problemy techniczne oraz proces profilaktyczny i ewentualny program ochrony. Tego rodzaju badania są bardzo czasochłonne, ale są ważnym elementem wiedzy o współczesnych artystach. Efektem są filmy, transkrypt wywiadu, dokumentacja.
ŻYCIE ARTYSTY I UMIEJSCOWIENIE POWSTANIA OBRAZÓW NA LINII CZASU
¾ 1936 r. - urodzony w Drocourt, Francja
¾ 1947 r. - przyjazd z rodziną do Polski, osiedlenie w okolicach Wałbrzycha
¾ 1958 r. - Gwinea uzyskuje niepodległość. Na czele państwa Ahmed Sekoi Toure, który stawiał na socjalistyczny model państwa
¾ Od lat 60-tych odwilż w kontaktach z Francją i in. państwami kapitalistycznymi oraz reformy społeczno- gospodarcze
¾ 1962 r. - uzyskanie dyplomu na PWSSP we Wrocławiu
¾ 1962-65 r. - asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku
¾ Propozycja na wyjazd od Konsulatu Generalnego Republiki Francuskiej w Krakowie
¾ 1965-69 r. - praca w Instytucie Sztuk Pięknych w Konakry w Gwinei (l'Institut des Beaux-Arts de Conakry) razem z bratem Leonem, rzeźbiarzem Olgierdem Tuszyńskim z Warszawy i grafikiem Krzysztofem Racinowskim
¾ 1972 r. - udział w pokazie prac młodych artystów wrocławskich w Galerii Kordegarda
¾ 1973 r. - Powstanie „Wojownika” oraz „Wojownika II”
¾ 1975 r. - udział w wystawie „Postawy - Wrocław XXX” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie
¾ 1977-81 r. - starszy wykładowca w Pracowni Malarstwa i Rysunku na PWSSP we Wrocławiu
¾ 1977 r. - udział w Ogólnopolskim Plenerze Malarskim w Złotnikach Lubańskich powstanie pracy Metamorfoza
¾ 1982 r. - internowanie w stanie wojennym
¾ 1983 r. - emigracja do Francji
¾ po 1983 r. - Profesor w Wyższej Szkole Sztuk Zdobniczych w Strasburgu
¾ 1991 udział w „zbiorowej wystawie „Jesteśmy- suplement wrocławski” we wrocławskiej galerii “W Pasażu”. Wystawa ta była prezentowana równolegle do największej prezentacji polskiej twórczości emigracyjnej w Warszawie „Jesteśmy” Zachęcie.
¾ 2019/20 r. – prace artysty na „Wystawie Malarstwa z lat 50„ 60. i 70. ze zbiorów ASP we Wrocławiu”
¾ Aktualne miejsce zamieszkania i pracy: Chennevieres Sur Marne, Francja
Pytania przygotowane w ramach wywiadu z artystą
1. Jakie są okoliczności powstania prac? Czemu powstały dwa „Wojowniki”? Skąd taki tytuł?
2. Gdzie powstały, w jakiej pracowni? Gdzie były wystawiane?
3. Czy obie prace były wystawiane w Galerii Studio i na jakiej wystawie?
INSPIRACJE I ZNACZENIE
4. Czy wpływ na te prace miała Pana podróż do Afryki oraz kontakt z lokalną kulturą etniczną?
5. Co przedstawia każda z prac? Można doszukiwać się podobieństwa “Wojownika” z ukrzyżowaniem, czy takie myślenie jest słuszne? Skąd decyzja o kolorach prac - zielonym i czerwonym? Jaki jest związek dwóch prac i czy są częścią cyklu?
MATERIAŁY I TECHNIKA WYKONANIA
6. Co zdeterminowało dobór technik i materiałów? Które z nich pojawiały się również w innych realizacjach i dlaczego? Wykorzystanie pianek PU, elementów gumowych, drutów, drewna (obiekty ready-made) - skąd taka decyzja?
7. Czy może Pan opisać proces twórczy i technikę wykonania każdej z prac? Czy korzystał Pan z aerografu, aby osiągnąć taki charakterystyczny efekt rozprowadzenia farby?
8. Czy przewidywane były zmiany tych materiałów w czasie?
9. Wyniki przeprowadzonych badań farb wykazały obecność pigmentów organicznych (stosowanych w celach przemysłowych) oraz spoiwo akrylowe i charakterystyczny obraz w świetle UV „Wojownika II”. Co zdeterminowało dobór farb i pigmentów? Czy były to farby gotowe, czy przygotowane przez Pana? Czy “świecenie” w UV było zamierzonym efektem, który chciał Pan osiągnąć?
10. Czemu tylko jedna praca wykazuje tę właściwość? Czy „Wojownik II” był przeznaczony do oglądania w szczególnych warunkach?
11. Czy zainteresowanie luminescencją w UV pojawia się też w innych pracach i z czego wynika?
EKSPOZYCJA I UPOWSZECHNIENIE
12. Jak wyobraża sobie Pan właściwe warunki ekspozycji prac względem siebie oraz ich otoczenie?
13. Bardzo zaciekawiła nas Pana sztuka. Jeśli to możliwe, prosimy bardzo o udostępnienie materiałów archiwalnych oraz współczesnych do przygotowania informacji na cele wystawy.
Feliks Podsiadły nie jest artystą bardzo znanym na arenie sztuki polskiej. W dużej mierze żył w cieniu swojego brata, Leona. Stąd też rozmowa z artystą stała się jedynym źródłem informacji o nim. W wywiadzie oprócz samego artysty, uczestniczyły bliskie jemu osoby: żona i jego córka Monika, które często dopełniały odpowiedzi artysty. Wywiad został przeprowadzony przez studentkę Zuzannę Sobońską pod kierunkiem as. Anny Kowalik.
To co między innymi udało się ustalić z życiorysu artysty to, to że w okresie wrocławskim pracował w przydomowej pracowni na ul. Okrężnej oraz w pracowni należącej do miasta przy ul. Powstańców Śląskich. Seria powstała pod wpływem podróży do Gwinei. Inspirowane rzeźbą i maskami afrykańskimi - obserwował ich tworzenie przez szamanów/wytwórco w poprzez doklejanie elementów, np. piór, innych przedmiotów. Prace „Wojownik” i „Wojownik II” należą do serii obrazów wykonanych w podobnej technice, powstawały na przestrzeni kilkunastu lat.
Prace zostały wybrane i zakupione przez Józefa Szajnę. Zachował się list potwierdzający chęć zakupu dwóch obrazów, które później były wystawione w Galerii Studio:
Anna Kowalik: Zakupił je pan Józef Szajna, Dyrektor Teatru i Galerii Studio?
Feliks Podsiadły: Szajna, tak (..), znalazłem w dokumentach list, który mi przysłał z informacją, że chcieliby zakupić jego obrazy, tylko musi on mieć zezwolenie od Ministerstwa Kultury i Sztuki. Ministerstwo Kultury i Sztuki zgodziło się i oczywiście zakupił te prace.
(wywiad 21.04.2021 - 1 min 4s - 1 min 46s)
Feliks Podsiadły pracował w Instytucie Sztuk Pięknych w Conacry w Gwinei jako profesor:
Feliks Podsiadły: [...] tam pracowałem w Afryce, byłem profesorem w Instytucie Sztuk Pięknych w Gwinei. Afryka zostawiła ślad na mojej sztuce, bardzo dużo nią się zajmowałem, no i chyba dalej to robię. (…) To jest specjalny dla mnie świat, to jest prawdziwy świat, to nie jest ten świat, co my tworzymy tutaj w Europie czy w Ameryce, gdzie są sztuczne rzeczy, tam są prawdziwe rzeczy. (...) Jak myślę o Afryce, to chce mi się płakać.
(wywiad 21.04.2021 - 5 min 27s - 6 min 47s)

Fot. Praca z archiwum Feliksa Podsiadłego
Materiały i technika pracy artysty:
Anna Kowalik: Skąd pomysł wykorzystywania materiałów jak pianki poliuretanowe czy guma czyli przede wszystkim materiałów ready-made?
Feliks Podsiadły: Chciałem je wykorzystać, chciałem nawet opony od traktorów wykorzystać, nie opony, tylko te dętki od opon. Miałem kiedyś taką pracę, w której wykorzystałem dętkę od roweru (…) traktowałem to wszystko raczej jako materiał, który miał zastąpić ołówek, pędzel czy farbę.
(wywiad 21.04.2021 - 22 min 55s - 24 min)
Feliks Podsiadły: Potem wyjechałem do Paryża. W Paryżu ciężko było, bo nie było z czego żyć. Mimo wszystko dużo podróżowałem po Francji, ponieważ miałem projekt, gdzie dalej ciągnąłem te sprawy związane z wypukłością, żeby wyjść z płaszczyzny (…) w Paryżu szukałem też po śmieciach pianki różnego rodzaju i inne rzeczy, które dawały mi możliwość walki w płaszczyzną. Zrobiłem parę takich prac, ale niestety nie przywiozłem ich do Polski i gdzieś zaginęły.
(wywiad 21.04.2021 - 9 min 50s - 10 min 48s)
Aerograf używany był przez artystę od lat 70-tych od serii z wojownikami, by nadać volume, objętości oraz wartości estetycznej. Używany ze wszystkimi rodzajami farb:
Feliks Podsiadły: O właśnie, miałem aerograf, tak. (…) Używałem aerografu do różnych farb, do akryli oraz do farb olejnych: jak mieszałem z terpentyną, to wszystkie kwiaty zdechły w domu.
(wywiad 21.04.2021 – 33 min 47s - 34 min 35s)
Podczas wywiadu możemy się również dowiedzieć, że używał kleju stolarskiego w sztabie do klejenia, gesso jako warstwę wyrównawczą, stosowaną również jako klej. Dopóki artysta mieszkał w Polsce wybierał dobre jakościowo produkty. We Francji używał tańszych zamienników, często gorszej jakości, np. farby do ścian. Tego rodzaju informację co bardzo cenne i stanowią materiał porównawczy i punkt wyjścia w badaniach analitycznych, które zostały zawarte w drugim posterze.

Fot. Praca z archiwum Feliksa Podsiadłego
Wywiad pozwolił bliżej poznać sylwetkę artysty. To co istotne to praca seriami przez artystę, która stanowiła metodę twórczą do pracy nad rozwiązywaniem problemu artystycznego. W twórczości powraca zagadnienie uprzestrzennienia prac - dodawanie elementów, froissage, uwypuklanie kolorem (z aerografu), nawet tradycyjne malarstwo aplikowane szpachlą. Pobyt w Afryce stał się początkiem serii prac inspirowanych lokalną kulturą. Oprócz serii „Wojowników”, gdzie na pierwszym miejscu znajduje się malarstwo przestrzenne, asamblaż; artysta zajmował się fotografią - m.in. dokumentacja malarstwa na twarzy, czy performance - mapping na budynkach, kaptacja ruchu światła czy używanie farb fluorescencyjnych, które również możemy znaleźć na obrazach.





link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link
Jesteś zainteresowany dobrym hazardem w Holandii? Polecam zajrzeć do tego zasobu, działa tak, aby zawsze mieć tylko dobry wybór treści gier, jeśli jesteś zainteresowany, to polecam https://tunex-automaat-spoelen.nl/, sam teraz wybieram, w co grać wieczorami tutaj i jestem stale zadowolony z wyboru, więc wieczór to moja ulubiona pora)