top of page

O FENOMENIE SZTUK WIZUALNYCH I MEANDRACH ICH OCHRONY

Tytuł projektu: W cyklu badawczym „Sztuka o nas i dla nas” monografia: „ O FENOMENIE SZTUK WIZUALNYCH I MEANDRACH ICH OCHRONY. FILOZOFIA I ELEMENTY NOWEJ TEORII I PRAKTYKI KONSERWACJI”


Kierownik projektu: Prof. dr hab. Iwona Szmelter

Zaangażowani pracownicy: Prof. dr hab. Iwona Szmelter, dr Joanna Kurkowska, dr Anna Nowicka, Kamila Załęska, Aleksandra Wesołowska, i in.

Finansowanie: Badania statutowe Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie


W wyniku wieloletnich badań powstał cykl “Sztuka o nas i dla nas”, który ukazuje lustro kolejnych generacji w sztuce wizualnej, niczym w kalejdoskopie. To okazja poznawcza, by wejść w głąb sekretów, które prof. Iwona Szmelter przedstawia w swej najnowszej monografii “O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony. Filozofia i elementy nowej teorii i praktyki konserwacji”, dwu-języcznej publikacji nakładem PWN, uznanej przez krytykę za przełomową. Monografia ta otrzymała tytuł Książki Roku 2020 nadany przez Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków. Tamże wielorako zdefiniowana funkcja sztuki wskazuje na niezbędność i ponadczasowość sztuki w sposób sugestywny, identyfikując ją według bogactwa wyrazu, wyzwolenia instynktu, który drzemie w każdym z nas, filozofii i historii, antropologii. Istotnym uzupełnieniem wiedzy jest oddanie głosu wynikom najnowszych metod badawczo-konserwatorskim i wystawienniczym.

Cykl sztuka “o nas” jest fascynującą podróżą w głąb motywacji i instynktu uprawiania sztuki od jej zarania do dzisiaj, wciąż w kręgu refleksji nad światem wyrażanej przez artystów. Sztuka ta nie zawsze jest dostępna, może być efemeryczna, jak i trwała. Wiele zależy od kodu trwałości nadanego przez świadomego artystę, a dalsze starania o przetrwanie spuścizny sztuk wizualnych łączą wielu profesjonalistów.

Wynik badań pozwala na opis sztuki wizualnej w sposób barwny i sugestywny utrzymując jednocześnie rygory opracowania naukowego. Przedstawia ponadczasowość sztuki identyfikując ją według najnowszych metod analityki instrumentalnej, badań historycznych, przedstawia analizę zmiany postaci dzieł w procesie konserwacji. Monografii towarzyszy wiele zbliżonych w treściach publikacji prof. Iwony Szmelter i form upowszechnienia filmowego i radiowego.

W konkluzji - ochrona sztuki i jej wartości może być udziałem profesjonalistów i każdego z nas, jest bowiem naturalnym dążeniem człowieka narodzonym prawie równocześnie ze sztuką w grotach paleolitycznych. W kręgu trwających odkryć i rozpoznania na nowo są takie dzieła, jak: “Salvator Mundi”, “Sąd Ostateczny”, “Grupa Laokoona”, także wiele , współczesnych, jak: “Multipart” Tadeusza Kantora, obrazy i instalacje Wojciecha Fangora, ponad stu pięćdziesięciu dzieł Aliny Szapocznikow, i innych artystów, które są prezentowane w najnowszym świetle badań.


Santa Cruz Cueva Manos, dowody tożsamości twórców od zarania sztuki, Wikimedia Commons


Rafael Santi – pierwszym etatowym konserwatorem pontyfikalnym, 1513


Powojenne osiągnięcia w ratowaniu zniszczonego dziedzictwa

pod kierunkiem prof. Bohdana Marconiego, 1949


Przełomowa książka prof. Szmelter o sztukach wizualnych

“Sztuka o nas i dla nas” ukazuje lustro naszej generacji w sztuce, niczym w kalejdoskopie. To okazja, by wejść w głąb sekretów, które prof. Iwona Szmelter przedstawia w swej najnowszej książce “O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony”, uznanej przez krytykę za przełomową. Najprościej zdefiniowana funkcja wskazuje na niezbędność i ponadczasowość sztuki w sposób barwny i sugestywny, identyfikując ją według bogactwa wyrazu, wyzwolenia instynktu, który drzemie w każdym z nas, filozofii i historii, a przede wszystkim dzięki najnowszym metodom badawczo-konserwatorskim i wystawienniczym.


Sztuka o nas i dla nas

Sztuka “o nas” – teraz, wstecz i naprzód – jest fascynującą podróżą w głąb motywacji i instynktu uprawiania sztuki od jej zarania do dzisiaj, wciąż w kręgu medytacji nad światem wyrażanej przez artystów.

Sztuka “dla nas” nie zawsze jest dostępna, może być efemeryczna, jak i trwała. Wiele zależy od kodu trwałości nadanego przez świadomego artystę, dalsze starania łączą wielu profesjonalistów. Ochrona sztuki i jej wartości jest bowiem naturalnym dążeniem narodzonym prawie równocześnie ze sztuką w grotach paleolitycznych. W kręgu odkryć dzieł, jak: “Salvator Mundi”, “Sąd Ostateczny”, “Grupa Laokoona”, także współczesnych, jak: “Multipart” Tadeusza Kantora, obrazy i instalacje Wojciecha Fangora, ponad 150 dzieł Aliny Szapocznikow – prezentowane są w najnowszym świetle wyniki analiz w procesie konserwatorskim i kuratorskim.

Podczas realizacji projektu „Tadeusza Kantora MULTIPART- sztuką w procesie”, 2015


20 kwietnia (wtorek) o godzinie 18:00 odbyła się rozmowa on-line z prof. Iwoną Szmelter – kierowniczką “Novum”- Międzykatedralnej Pracowni Ochrony i Konserwacji Sztuki Współczesnej ASP w Warszawie na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki – na temat przesłania książki autorki “O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony” (wyd. PWN, 2020). Spotkanie online odbyło się na Facebooku Służewieckiego Domu Kultury. Rozmowę poprowadziła Monika Małkowska:


Profesor Iwona Szmelter została laureatką nagrody Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków za książkę „O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony. Filozofia i elementy nowej teorii i praktyki konserwacji”

Zarząd Główny Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, podczas posiedzenia w dniu 17 grudnia 2021, podjął uchwałę o przyznaniu Nagrody KSIĄŻKA ROKU 2020 prof. dr hab. Iwonie Szmelter (ASP) za dwujęzyczną publikację naukową wydaną przez Wydawnictwo Naukowego PWN SA. Nagroda przyznawana jest od 1989 roku w dziedzinie ochrony dzieł sztuki i muzealnictwa oraz nauk pokrewnych.

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN w dwóch językach. „O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony. Filozofia i elementy nowej teorii i praktyki konserwacji” oraz „On the phenomenon of visual arts and the meanders of their preservation”.

Autorka w sposób barwny i sugestywny opowiada o sztuce wizualnej utrzymując jednocześnie rygory opracowania naukowego. Przedstawia ponadczasowość sztuki identyfikując ją według najnowszych metod analityki instrumentalnej, badań historycznych, przedstawia analizę zmiany postaci dzieł w procesie konserwacji.


PREZENTACJA AUTORKI:



Comments


bottom of page