top of page

Mirosław Bałka „Arbeitsplatz”

Mirosław Bałka „Arbeitsplatz”, wernisaż 10 maja 2011 roku

Kurator: Iwona Szmelter


Mirosław Bałka w wystawie Arbeitsplatz czyli „miejsce pracy” przedstawia nowy projekt specjalnie zrealizowany na zaproszenie Salonu ASP .Symboliki temu zdarzeniu nadaje ponowna obecność artysty w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, pierwszy raz od czasu jej ukończenia w 1985 roku .

Bałka stworzył projekt rzeźbiarski, który jest okazją do zastanowienia się nie tylko nad miejscem pracy, ale i procesem twórczym, drogą jaką przechodzi artysta .Twórczość Mirosława Bałki znana jest tym , którzy interesują się sztuką współczesną. Jest artystą , który od ponad 20 lat istnieje w obiegu międzynarodowym i ma w dorobku wiele liczących się wystaw w renomowanych muzeach i galeriach. Jego nazwisko wiele mówi historykom, kuratorom, krytykom i kolekcjonerom sztuki współczesnej . Prace artysty znajdują się w największych międzynarodowych kolekcjach sztuki, m.in. : w Tate Gallery (Londyn), Hishhorn Museum and Sculpture Garden (Waszyngton), Museet for Samtid-kunst (Oslo), Stedelijk Van Abbemuseum (Eindhoven), The Museum of Contemporary Art (Los Angeles), Kaiser Wilhelm Museum (Krefeld), Museum of Modern Art (Nowy Jork), Muzeum Sztuki (Łódź). Twórczość Bałki gości rzadko Polsce i znana jest bardzo fragmentarycznie. Ostatnie prace to słynne „How It Is “ w Turbine Hall Tate Modern w Londynie (2009/2010), a także „Fragment” , retrospektywa wystawa prac wideo w Centrum Współczesnej w Warszawie (styczeń-kwiecień 2011). Równolegle odbywa się wystawa „Ctrl” przygotowana przez Museo Reina Sofia i eksponowana jednocześnie w dwóch miejscach: w Museo Reina Sofia w Madrycie oraz w Opactwie Benedyktynów w Santo Domingo de Silos (2010-2011) w prowincji Burgos w północnej Hiszpanii.

Arbeitsplatz jest parafrazą, swobodnie rozwijając i modyfikując treść oryginału, zachowując jednak jego zasadniczy sens. Nawiązuje do słynnego debiutanckiego projektu „Pamiątka Pierwszej Komunii Świętej” z 1985 roku, powstałym , jako praca dyplomowa na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.



W twórczości Bałki pamięć odgrywa wyjątkową i wieloraką rolę. Dzięki niej artysta określa korzenie i wprowadza do swojej różnorodnej twórczości zarówno tradycyjne jak i nowe formy artystyczne, w tym również obrazy wideo. Tym razem przedstawia rzeźby i ich trójwymiarowość , ale specyficzne 4 D, jakim jest czas, odnosi się do uhonorowania miejsca pracy w komentarzu twórcy. Równie wartościowa i ważna jak przedkładane cele artystyczne jest droga prowadząca do ich realizacji. Może do nich zbliżać , lub, gdy pominiemy ważny aspekt p a m i ę c i i roli miejsca pracy towarzyszących realizacjom artysty – to może od nich oddalać.

Refleksji sprzyja fakt, że Bałka przywołując symboliczne „miejsce pracy”, czyni je prawie niematerialnym w swej ekspresji, niczym poetycka forma japońskiego haiku, do którego twórca nawiązuje w wielu swoich projektach rzeźbiarskich. Ta delikatna forma konkretyzuje się w odbiorze widza. Artysta sugeruje jednocześnie określone konteksty symboliczne lub historyczne, materialne konotacje a nawet ich adres. Mimo bliskości adresu miejsca pracy , prawie na dotyk, bo światowej sławy twórca pracuje w Warszawie i jej bliskiej okolicy, to po raz pierwszy wystawia w uczelni, którą ukończył ćwierć wieku temu. Nie bez znaczenia jest fakt , że Bałka w tym semestrze akademickim zaczął prowadzić zajęcia ze studentami Wydziału Sztuki Mediów i Scenografii ASP Warszawa w ramach Pracowni Działań Przestrzennych. Twórczość Mirosława Bałki, poświęcona pamięci , zbiega się z tematem tegorocznego Międzynarodowego Dnia Muzealnego. Podczas nocy muzealnej w Warszawie (13 maja 2011) drzwi Salonu Akademii Sztuk Pięknych będą otwarte do późna.



Comments


bottom of page