top of page

CENTRUM OCHRONY I KONSERWACJI SZTUKI NOWOCZESNEJ I WSPÓŁCZESNEJ

Międzykatedralna Pracownia NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych to wyjątkowe miejsce dedykowane studentom na 5 roku studiów wszystkich specjalizacji. Nasze zajęcia, trwające cały rok akademicki, dzielą się na część teoretyczną i praktyczną, oferując studentom holistyczne podejście do ochrony i konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej. W Pracowni NOVUM możliwe jest realizowanie dyplomu magisterskiego z zakresu ochrony i konserwacji sztuki nowoczesnej oraz aneksu dotyczącego tej samej problematyki. Nasze centrum nie tylko kształci przyszłych konserwatorów, ale również inspiruje do innowacyjnego myślenia o sztuce, jej ochronie i prezentacji.

Podążając za misją pracowni, kładziemy szczególny nacisk na transdyscyplinarność oraz na łączenie nauki z praktyką artystyczną. Nasz program studiów odzwierciedla nowe rozumienie dziedzictwa kulturowego, które obejmuje zarówno aspekty materialne, jak i niematerialne, a także cyfrowe. Wspieramy naszych studentów w badaniach, diagnostyce oraz prewencyjnej konserwacji, zachęcając do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań w minimalizacji interwencji konserwatorskich. Poprzez naukę i praktykę, pracownia NOVUM przyczynia się do zabezpieczania dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń, jednocześnie poszerzając granice tradycyjnej konserwacji o nowe, często cyfrowe metody.

Zapraszamy do pracowni NOVUM każdego, kto pragnie nie tylko nauczyć się rzemiosła konserwatorskiego, ale także zrozumieć głęboko filozofię stojącą za ochroną sztuki nowoczesnej i współczesnej. Jest to przestrzeń, gdzie pasja spotyka się z profesjonalizmem, a tradycja łączy z nowoczesnością.

 

MISJA

 

Wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych podjęto profesjonalną i transdyscyplinarną w założeniu ofertę studiów w zakresie ochrony, konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzeologii i konserwatorstwa, która odpowiadałaby nowemu rozumieniu dziedzictwa kultury jako dziedzictwa materialnego, niematerialnego i digitalnego.

Ochrona dóbr kultury to kompleksowy proces obejmujący sztukę i naukę. Konserwacja, jako zespół badań identyfikacyjnych, rozpoznania wartości, prewencji i aktywnej konserwacji, restauracji, wystawiennictwa a także niekiedy niezbędnej rekonstrukcji – powinna zapewnić dziedzictwu wszystkich epok, także najnowszemu,  maksymalnie długie trwanie, przekaz dla nowych generacji.

 

 

DŁUGOTRWAŁE ISTNIENIE DZIEDZICTWA SZTUK WIZUALNYCH

WSPIERAMY TRANSDYSCYPLINARNIE

badania, rozpoznanie dzieł i ich wartości zarówno materialnych jak i niematerialnych, konserwacja, restauracja, wszelkie re-.. jak rekonstrukcja, emulacja, odtworzenie lub anastyloza, ale tylko wówczas, gdy są niezbędne. Obejmują też upowszechnienie przez edukację i nowoczesną ochronę za pomocą nowych technologii umożliwiających skuteczne prace przy ‘minimum interwencji’, czytelne i komunikatywnie przedstawione. Chodzi o to, aby poprzez właściwą ochronę i konserwację zapewnić możliwe przejście od odbioru sztuki w tradycyjnych dyscyplinach do jej nowych form jak instalacje, performance, syntezy sztuk wizualnych i performatywnych i innych. Nie ograniczamy definicji sztuki traktując ją jako ‘dzieło otwarte’.

 

 

INNOWACYJNE ZAGADNIENIA OCHRONY I KONSERWACJI-RESTAURACJI

SZTUKI NOWOCZESNEJ I WSPÓŁCZESNEJ

  • co w istocie konserwujemy? Idea i materia dla uobecnienia dzieła sztuki;

  • rejestracja obiektu, wartości dzieła i jego opis;

  • historia i teoria ochrony oraz konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej;

  • ochrona dziedzictwa kultury i sztuki najnowszej w świetle prawnych aktów, Konwencji UNESCO, ICOMOS, ICOM;

  • etyka w opiece nad sztuką nowoczesną i współczesną, wartości włączając autentyzm, granice ingerencji konserwatorskiej;

  • rola artysty w zachowaniu dzieła, model wywiadu i dokumentacji kontekstu powstania dzieła;

  • budowa techniczna i technika wykonania obiektów, nawarstwienia a zachowanie intencji autorów dzieł;

  • diagnostyka i analiza przyczyn zniszczeń;

  • profilaktyka i konserwacja prewencyjna obiektów i sztuki w przestrzeni publicznej;

  • metodyka ochrony, konserwacji, restauracji i ewentualnie rekonstrukcji;

  • nowe rodzaje rekonstrukcji- emulacja, odtworzenie;

  • zachowanie kompleksu idei i materii dzieł sztuki/  integralności spuścizny sztuki;

  • aranżacja i ekspozycja dzieł sztuki, zachowanie zintegrowanego charakteru dzieła;

  • wystawiennictwo sztuki współczesnej a zachowanie integralności dzieła i wizerunku zjawiska artystycznego, prace konserwatorsko-kuratorskie;

  • nowe strategie konserwatorskie wobec dzieła w procesie, syntezy sztuk, interaktywności i sztuki site-specific;

  • dopuszczalność i warunki emulacji i rekonstrukcji w ochronie sztuki XX/XXI wieku;

  • re-instalacja dzieł, praca kuriera i opiekuna podczas wystaw;

  • zachowanie przez dokumentację dzieł efemerycznych, sztuki ziemi, happening i performance;

  • kompleksowe zadania konserwatorsko-kuratoryjne;

  • ochrona dzieł w transporcie na wystawy, obowiązki kuriera i udział w re-organizacji wystaw;

  • dzieła sztuki w przestrzeni publicznej , street-art;

  • upowszechnienie i promocja zagadnień zachowania sztuki najnowszej oraz generalnie ochrony dziedzictwa kultury.

 

PRAKTYKA

  • studia przypadków: rozpoznanie dzieła na drodze badań humanistycznych, identyfikacji i analityki instrumentalnej. Badania kontekstu powstania dzieł, wywiady z artystami dla pełnej identyfikacji ich idei twórczych i zastosowanych metod, materiałów, procesów artystycznych oraz wskazówek dla ochrony i konserwacji-restauracji dzieł;

  • dokumentacja stanu zachowania dzieł i postępowania konserwatorskiego w zależności od typu obiektu i jego charakteru, specyfika obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej także poza tradycyjnymi dyscyplinami plastycznymi;

  • nauka dostosowanych do nietypowych obiektów metod zabezpieczania, oczyszczania, konserwacji-restauracji, magazynowania, transportu, re-instalacji i wystawiennictwa prac na wybranych obiektach. Możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności studentów podczas prac konserwatorskich w galeriach i muzeach;

  • realizacja zadań konserwatorsko-kuratoryjnych.

 

Zapraszamy do ochrony najnowszego dziedzictwa kultury, sztuki nowoczesnej i współczesnej, a także opieki konserwatorsko-kuratoryjnej wyrażonej zarówno w klasyczny sposób w stosunku do najnowszej  sztuki autograficznej w tradycyjnych dyscyplinach, jak i sztuki hybrydowej, syntezy sztuk, sztuki alograficznej w nowy sposób, zależnie od nietypowego charakteru obiektów i ich proweniencji. 

ZESPÓŁ NOVUM

szmelter.jpg

prof. zw. dr hab. IWONA SZMELTER

KIEROWNIK

Założycielka, kieruje Międzykatedralną Pracownią NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej.
Artystka, konserwatorka dzieł sztuki, akademicka nauczycielka i badaczka, pracuje (od 1981r.) na Wydziale Konserwacji-restauracji Dzieł Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gościnnie na Podyplomowych Studiach Muzeologicznych na Uniwersytecie Warszawskim (od 1997 r.) oraz Uniwersytecie im. M. Kopernika w Toruniu (od 2013 r.).

Specjalizacja:  historia i teoria ochrony dziedzictwa sztuk wizualnych, metodologia i praktyka konserwacji-restauracji malarstwa na podłożach ruchomych, ochrona sztuki nowoczesnej i współczesnej wraz z konserwacją-restauracją i różnorodną rekonstrukcją. 

13.jpg

dr ANNA KOWALIK

Konserwator-restaurator dzieł sztuki, w szczególności sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Specjalizacja: Konserwacja i Restauracja Malarstwa i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej / Ochrona i Konserwacja Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej;

 

Asystentka prof. dr hab. Iwony Szmelter w Międzykatedralnej Pracowni NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na WKiRDS ASP w Warszawie;

 

Założycielka i redaktor naczelna międzynarodowego czasopisma naukowego „ICAR – International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art”;

Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytutu Historii Sztuki na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji UW.

10.jpg

dr hab. MONIKA JADZIŃSKA, prof. Uczelni

Konserwator-restaurator dzieł sztuki 

Specjalizacja: teoria i praktyka konserwacji malarstwa sztalugowego i obiektów sztuki współczesnej

Magister w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 1997.

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie historii sztuki, Instytut Sztuki PAN w Warszawie, tytuł pracy:  „Autentyzm w sztuce instalacji”, Warszawa 2010.

Habilitacja w dziedzinie sztuk plastycznych uzyskana w lipcu 2019 r.

Od 1999 zatrudniona na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na ASP w Warszawie, specjalność: konserwacja i restauracja dzieł sztuki na podłożach ruchomych oraz obiektów sztuki nowoczesnej. 1999-2010 – asystent; od 2010 – adiunkt, od 2019 prof. ASP. Członek Rady Naukowej MIK ( Międzyuczelniany Instytut Konserwacji)

WSPÓŁPRACA Z PRACOWNIĄ NOVUM

Pracownia NOVUM, zlokalizowana na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, to przestrzeń dedykowana rozwijaniu umiejętności i wiedzy w dziedzinie ochrony oraz konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej. Nasza oferta edukacyjna, skierowana do studentów ostatniego roku wszystkich specjalizacji, opiera się na połączeniu teorii z praktyką. W Pracowni realizujemy zaawansowane projekty badawcze i konserwatorskie, które obejmują pracę nad dyplomem magisterskim oraz aneksem, umożliwiając naszym studentom bezpośredni udział w procesach ochrony sztuki.
Pracownia NOVUM otwiera drzwi do dynamicznej współpracy z instytucjami kultury i prywatnymi kolekcjonerami, zapewniając unikalną możliwość praktycznego zastosowania nabytej wiedzy. Nasze partnerstwo nie ogranicza się jedynie do wymiaru edukacyjnego, ale stwarza przestrzeń dla wspólnych projektów badawczych, badania i konserwacji dzieł sztuki. Jest to szansa na przyczynienie się do ochrony dziedzictwa kulturowego i współtworzenie przyszłości konserwacji.

 

1200px-Zachęta_logo.svg (1).png
BWA_Warszawa.jpg
1280px-Museum_of_Modern_Art_in_Warsaw_logo.svg.png
MUZEUM ASP.jpg
pobrane.png
galeria atak.jpg
csw logo.png

Zachęcamy instytucje oraz prywatnych kolekcjonerów zainteresowanych nawiązaniem współpracy do kontaktu. Wspólne działania to nie tylko znaczący wkład w ochronę i prezentację sztuki nowoczesnej i współczesnej, ale również możliwość wzięcia udziału w rozwoju nowych metod i technik konserwacyjnych. Współpraca z Pracownią NOVUM to wyjątkowa okazja do uczestnictwa w tworzeniu przyszłości konserwacji, która jest nie tylko szansą na zachowanie wartościowych dzieł sztuki, ale również platformą do wymiany wiedzy i doświadczeń między światem akademickim a szerokim spektrum instytucji kultury i prywatnych kolekcjonerów.

bottom of page